Projektmunka a digitális biztonságról

2021. február 15. (hétfő)

Négy ország, hét oktatási intézménye egy Erasmus+ program keretében közösen keresett megoldást az új és folyamatosan változó elvárásokhoz igazodó oktatás lehetőségére. A képzési kínálat és a munkaerő piacon jelentkező szükséglet közötti eltérést jelentő készséghiányra dolgoztak ki egy- egy, tanároknak és diákoknak szóló programot. A Reacti-VET elnevezésű projekt módszertanának kidolgozásában, hazánkban három, a projektkísérletben négy intézmény vett részt. Köztük a keszthelyi Premontrei Szakgimnázium, Technikum és Kollégium tanárai és 9. osztályos, informatika szakos tanulói.

Tanárokkal és vállalkozóval közösen valósult meg a Reacti-VET Erasmus+ elnevezésű nemzetközi projekt. A nemzetközi döntéshozók célja a megvalósítással az volt, hogy a szabályozott tanmenet szerinti oktatást átalakítsák a szakképző intézményekben. Ezzel a képzés igazodni tud a gyorsan változó piaci igényekhez. A szeptember óta zajló projektben nagy hangsúlyt kapott pedagógusok képzése, a munkáltató bevonása és a tanulók projekt alapú oktatása. A program négy ország részvétele mellett valósult meg. Magyarországon a módszer kidolgozásában három, a projektkísérletben négy iskola vett részt. Köztük a Keszthelyen működő Premontrei Szakgimnázium és Technikum és Kollégium is.

„Ez a projekt szerintem két szempontból is különleges. Egyrészt a digitális oktatás miatt különlegesen nagy kihívás volt a projektet teljesíteni,ill. maga a projekt is különleges olyan tekintetben, hogy egy hiányosságra hívja fel a gyerekek figyelmét. Tehát egy olyan területet dolgoztunk fel,ami feltétlenül fontos a mai világban ahhoz, hogy a gyerekek az internettel kapcsolatos tevékenységeiket úgy végezzék, hogy az adatuk biztonságban van. Az adatbiztonság és biztonságos internethasználat megvalósuljon.”– mondta el Gradwohl Ágnes, az iskola projektben résztvevő tanára.

A február 11-ig tartó munka zárásaként a tanulók feladatokat oldottak meg. Kis csoportokban, több helyszínen folyt a munka az iskolában. A digitális biztonság témakörhöz kapcsolódó a feladatban egy szabaduló szobának berendezett teremben elhelyezett QR kódokat kellett megkeresni. A helyes megoldások számkombinációjával pedig kinyitni egy virtuális széfet. A projektben résztvevő 9. osztályos informatika szakos tanulók nem csak a projekt munkát tanulták meg, hanem sokat tanultak az internet biztonságról.

„Rendszeresen mentsük az adatainkat, minimum háromszor mentsük, ugye a a 3-2-1 elv alapján mentsünk. Két offline adathordozóra és abból egyet mindig tároljunk széfbe vagy olyan helyen ahol nem találják meg. S ezt pont a vállalkozó úr mondta, hogy ha letöltünk valamit akkor is figyeljünk oda mert az internet veszélyes.”– mondta Lóki Dániel tanuló.

A diákok a személyes adataik védelmével, az internet veszélyeivel kapcsolatban, a zsaroló vírusok témában prezentációt is készítettek, amit társaik előtt a projektzárón mutattak be. A programban az angol szókincsüket is gyarapították és készítettek egy angol-magyar digitális szótárt is. A kísérletben résztvevő intézmény vezetője szerint a jövő oktatásában is nagy szerepe lesz a készséghiány megszüntetésére kidolgozott módszernek.

„Egy új módszer, amit a technikumoknál egyértelműen követ a kerettanterv, a projektmunka, a projekt alapú tanulás ezt mindenképpen engedi. A gyerekeknek a tevékeny munkájára szolgál, hogy működjön az oktatás és a tanulás, motiváltak legyenek a gyerekek és azt tanulják amit ők látnak. Ennek van értelme. Produktum születik. Megszületik az a munkaeszköz vagy az a program, plakát,prezentáció, tananyag bármi, amit ők csináltak. Az ő keze munkája van benne.”-adott tájékoztatást Balogh Csaba, igazgató.

Február 18-án, a hazai iskolákban megvalósított valamennyi projekt bemutatkozik a Reacti-VET nemzetközi program országos rendezvényén, amit a korlátozások miatt online formában bonyolítanak.

Hegedüs Éva – Keszthelyi Televízió

https://tvkeszthely.hu/hirek/7810-projektmunka-a-digitalis-biztonsagrol