Kárpátalján jártak a vajdások

2019. június 17. (hétfő)

400 000 forint adományt vittek az ungvári Drugeht Gimnáziumnak a Vajda János Gimnázium diákjai. A tanulók a Határtalanul! program keretein belül látogattak el Kárpátaljára május végén, ahol diáktársaik meglátogatása mellett számos történelmi nevezetesség felkeresésére is volt lehetőségük.
A Vajda és a Drugeth gimnázium diákjai közös éneklése volt az egyik legfelemelőbb pillanata az ungvári látogatásnak. A keszthelyiek régi vágya volt, hogy eljussanak az Ukrajnában élő magyarokhoz, és a Kárpátalja Szolidaritási Program keretein belül lehetőségük is nyílt erre. A vajdás diákok élményekkel és tapasztalatokkal telve tértek vissza Keszthelyre.

„Nem feltétlenül azt mondanám, hogy szegénység uralkodik, persze az is elég jellemző, de más az emberek felfogása, és ebből adódóan más az életszínvonal és az ő életmódjuk. Rengeteg természeti és történelmi dolgot láttunk, városnéző túrákon vettünk részt, erdőkben sétáltunk, hegyet másztunk.” – mondta a Vajda János Gimnázium egyik diákja, Szijgyártó Petra.

A keszthelyi diákok 5 napot töltöttek Kárpátalján. Ez idő alatt megismerték Ungvárt, jártak a Vereckei-hágónál, de ellátogattak Munkács várába is. A vajdások koszorúkat helyeztek el a történelmi emlékműveknél, így tisztelegve a magyar hősök előtt.

A diákok élménybeszámolót tartottak társaiknak és a szülőknek. Itt elhangzott, a vajdások 400 000 forintnyi adományt gyűjtöttek össze a Drugeth Gimnázium számára, ez az iskola több mint fél éves költségvetését fedezi.

„A legszegényebb és a legelhanyagoltabb nemzetrészhez utazhattunk. Az elmúlt években jártunk Erdélyben, Délvidéken, Felvidéken, de Kárpátalja mindig kiesett a látókörünkből. Nagyon felemelő élmény volt, hiszen nem csak utazni utazhattunk és sok mindent láthattunk, hanem megtapasztalhattuk az ottaniak ragaszkodását, szeretetét az anyaországhoz. Különösen jó volt megtapasztalni azt, hogy mennyire gondoskodtak rólunk akár a határátkelésnél.” – tájékoztatott Varga Gábor, a Vajda János Gimnázium igazgatóhelyettese.

A Vajda gimnázium tanulói az élmények mellett beszámoltak a tapasztalataikról is. Számos vicces történetet is elmeséltek, többek között az ukrán utak állapotáról vagy az ungvári várromhoz vezető túra viszontagságairól.